Защита прав потребителей
Банальная ситуация, каждый сталкивался:
Зачастую продавцы в магазинах, ссылаясь на отсутствие разменной монеты, в качестве сдачи дают конфетку, коробок спичек и т.д.
Столкнувшись с подобной ситуацией, попытался из нее что-либо выжать. Что-же из этого вышло:
В одном из магазинов продавец не стесняясь регулярно проводит подобные операции. При этом стоимость конфетки, в зависимости от размера сдачи колеблется от 5 до 15 копеек.
Когда подобный ход продавец сделал в отношении меня, я сообщил продавцу, что конфетка мне не нужна, я ее не заказывал и попросил дать мне сдачу деньгами. В ответ я услышал "рекомендации" ходить в магазин с мелочью, идти самому менять деньги, и естественно выслушал всю свою биографию, биографию моей семьи, сущность моего внутреннего мира и моего внешнего вида.
Обратившись к хозяину магазина, я получил заверения, что подобное больше не повторится. Но "подобное" повторилось и повторялось регулярно. После повторного обращения к хозяину, я уже от него узнал, что в данной ситуации мне лучше взять конфету или ничего не получить или вернуть товар и забрать назад свои деньги.
Немного поработав с нормативной базой, при следующей встрече с хозяином магазина, я довел к его сведению, что в последующем наше общение будет происходить с других позиций и вручил ему для ознакомления документ следующего содержания:
в м. Стаханові
Одоєвському О. Т.
Голові обласної інспекції робочого контролю ЛОЗПП
в м. Стаханові
Горобець А. М.
Іванова Петра Михаловича
м. Стаханов,
вул. _________, буд. ___, кв. ___
тел. _________________________
СКАРГА
Я, Іванов Петро Михайлович мешкаю в будинку № ____ по вул. ________. Поруч з моїм будинком знаходиться магазин «_______________» (надалі – магазин), який знаходиться за адресою: вул. ____________, буд. _____. Я та члени моєї сім’ї майже кожного дня здійснюють придбання товарів в зазначеному магазині. Вважаю, що суб’єктами господарювання, які здійснюють реалізацію в магазині та їхніми працівниками (продавцями) систематично порушується Законодавство про захист прав споживачів, мої особисті права споживача та інші законодавчі норми щодо торгівельного обслуговування.
Висновок про порушення в зазначеному магазині зроблений мною з огляду на наступне:
1. В порушення Правил роздрібної торгівлі продовольчими товарами, затверджених наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 11 липня 2003 року N 185 (надалі – Правила торгівлі), в магазині відсутній куточок споживача, оформлений у відповідності з п. 19 Правил торгівлі.
2. Продавець відділу хлібобулочних та кондитерських виробів магазину систематично здійснює обман покупців (обважування, обраховування, перевищення встановлених цін) (ст. 115-2 КУАП). Останній такий випадок, який і змусив мене звернутись до Вас, стався «___» ______ 2009 р. Я купив для свого сина дві конфети (шарики), які продаються поштучно, вартістю 90 копійок. З купюри, номіналом одна гривня, продавець, зауваживши про відсутність в касі розмінної монети, відмовився давати мені здачу, та намагався примусити мене в якості здачі придбати одну конфету, з тих, що продаються на розвіс.
Зазначені дії продавець здійснює систематично і при цьому вартість однієї конфети, яка пропонується в якості здачі, коливається від 5 до 15 копійок, в залежності від розміру здачі. На мої заперечення, стосовно того, що зайва конфета мені не потрібна, і що відповідно до абз. 3 ч. 2 ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 р. № 1023-XII (надалі – Закон), забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту, (зазначена конфета, в якості здачі і є товаром не потрібного мені асортименту), продавець відповів грубощами, вихватив у мене з рук придбаний мною товар, та кинув на прилавок одну гривню.
Після цього, я запитав у продавця, чи встановлена ціна на 1 шт. конфет, які пропонуються в якості здачі. На це запитання продавець відповів, що ціна встановлена за 1 кілограм зазначених конфет. З метою визначення ціни однієї конфети (5; 10; чи 15 копійок), я попросив продавця зважити конфету, яка пропонувалась мені в якості здачі. Продавець відмовив мені в зважуванні та вкотре нахамив. Я попросив продавця повідомити мені своє прізвище та ім’я. Прізвищем та ім’ям продавця виявилась чергова порція грубощів та хамства на мою адресу. З метою врегулювання ситуації та захисту своїх прав я звернувся до адміністратора магазина. Жінка, яка не представилась пояснила ситуацію тим, що декілька хвилин тому у відділі була здійснена інкасація і відсутність розмінної монети в касі відділу в даний момент є нормальним становищем. На моє запитання стосовно того, як після проведення інкасації продавець без будь яких перешкод видає з каси здачу купюрами, номіналом 5, 10, 20 гривень, але не може видати здачу в сумі 10 копійок, «Адміністратор» не знайшла що віідповісти (вигадати). Протягом всього інциденту поруч зі мною находилась моя дитина, віком 5 років, яка була свідком висловлювань грубощів і хамства на мою адресу і присутності якої зовсім не соромився продавець – грубіян.
Описаний мною виппадок не є поодиноким, а навпаки – є лише окремим випадком систематичного порушення прав споживачів продавцем відділу хлібобулочних та кондитерських виробів. Більш того, з огляду на те, що під час роботи іншої зміни продавців, таких випадків не відбувається, я вважаю, що зазаначеним продавцем штучно приховується в касі розмінна монета, з метою здійснення обважування, обраховування, перевищення встановлених цін.
3. Відповідно до п. 1.1 розд. ІІ. Правил торгівлі, суб'єкт господарської діяльності для приймання хліба і хлібобулочних виробів обладнує розвантажувальні площадки і механізовані рампи, вантажно-розвантажувальні прорізи з навісами, які захищають продукцію від атмосферних опадів.
Всупереч зазначеним нормам, будь яке передбачене обладнання в магазині відсутнє. Відповідно до п. 1.9 розд. ІІ. Правил торгівлі, суб'єкт господарської діяльності протягом усього робочого дня повинен забезпечити безперебійний продаж хліба і хлібобулочних виробів.
Всупереч зазначеним нормам, в магазині не забезпечений безперебійний продаж хліба протягом всього робочого дня. Як правило, після 18-00 год., в магазині неможливо придбати хліб за причини його відсутності в продажу.
Відповідно до п. 1.12 розд. ІІ Правил торгівлі, у разі відпуску хліба і хлібобулочних виробів продавцем, а також у разі самостійного відбору виробів споживачами необхідно користуватися щипцями, ложечками, лопатками, виделками або смужками чистого паперу. Забороняється відпуск неупакованого хліба і хлібобулочних виробів працівниками, які проводять розрахунки за готівку (приймають гроші).
Всупереч зазначеним нормам, в магазині здійснюється відпуск неупакованого хліба і хлібобулочних виробів працівниками, які проводять розрахунки за готівку (приймають гроші). Крім того у відділі відсутні будь-які щипці, ложечки, лопатки, виделки та смужки чистого паперу для відбору хлібобулочних виробів.
Відповідно до п. 1.13 розд. ІІ Правил торгівлі, штучний хліб і хлібобулочні вироби масою 0,5 кг і більше на замовлення споживачів дозволяється розрізати на дві - чотири рівні частини і продавати без зважування.
Всупереч зазначеним нормам, в вечірні часи, продавці магазину відмовляються розрізати хліб на частини та продавати
Відповідно до абз. 3 п. 2.4. розд. ІІ Правил торгівлі, вагові печиво, вафлі, м’які цукерки, фруктово-ягідні та шоколадні вироби розкладають на внутрішніх полицях прилавків у тарі постачальника (ящиках, коробках, касетах);
Всупереч зазначеним нормам, вагове печиво в магазині розкладено на поверхні холодильної вітрини.
Відповідно до п. 5 .25. розд. ІІ Правил торгівлі, яйця курячі не розфасовані споживач відбирає самостійно або за допомогою продавця, який не проводить розрахунки за готівку.
Всупереч зазначеним нормам, в магазині споживачі позбавлені можливості самостійного відбору яєць. Відбір та відпуск споживачам яєць здійснюється продавцем, який проводить розрахунки за готівку.
Істотні порушення Правил торгівлі мають місце щодо реалізації в магазині риби та риботоварів.
Істотні порушення Правил торгівлі мають місце щодо температурного режиму зберігання безалкогольних та слабоалкогольних напоїв (п. 7.2. розд. ІІ Правил торгівлі).
4. Відповідно до п. 17. Правил торгівлі, споживач має право перевірити точність ваги відпущеного товару. Контрольно-вимірювальні прилади повинні розміщуватися на видному і доступному для споживачів місці.
Всупереч зазначеним нормам в магазині відсутні розміщені на видному і доступному для споживачів місці контрольно-вимірювальні прилади. Відповідно, споживачі позбавлені права на перевірку точністі ваги відпущеного товару.
5. Відповідно до п. 135. Санитарных правил для предприятий розничной торговли (надалі – Санітарні правила), продажа сырых продуктов (мяса, птицы, рыбы, морепродуктов, яиц, овощей и др.) и полуфабрикатов из них должна производиться в специальных отделах раздельно от реализации готовых к употреблению продуктов.
Всупереч зазначеним вимогам продаж сирих продуктів в магазині здійснюється у відділах разом з готовими до вживання продуктами.
Відповідно до п. 136 Санітарних правил, при отпуске покупателям нефасованных пищевых продуктов, продавец обязан пользоваться щипцами, лопатками, совками, черпаками, ложками и др. Рабочие места продавцов должны обеспечиваться маркированными разделочными досками и ножами.
Всупереч зазначеним вимогам, під час відпуску нефасованих харчових продуктів (морепродуктів, нефасованих рибопродуктів) продавці в магазині не користуються спеціальним обладнанням (щипцями, лопатками, черпаками, тощо).
Відповідно до п. 145 Санітарних правил, отпуск яиц производится с предварительной проверкой их качества на овоскопе. Запрещается продажа яиц в отделах (секциях) предприятий, реализующих продукты, готовые к употреблению (молочные, колбасные, кремовые кондитерские изделия и др.)
Всупереч зазначеним вимогам, в магазині не здійснюється перевірка якості яєць на овоскопі. Продаж яєць здійснюється в відділі, в якому реалізуються готові до вживання продукти (ковбасні вироби, м’ясні напівфабрикати, риба та рибопродукти та ін.)
З огляду на вищенаведене,
ПРОШУ:
1. В межах контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, здійснити позапланову перевірку магазину «____________»;
2. Встановити особу продавця, який здійснював «___» _______ 2009 р. продаж товарів на відділі хлібобулочних та кондитерських виробів, та застосувати до нього санкції, передбачені Законодавством про захист прав споживачів, зокрема статтями 155; 155-1; 155-2; 156-1 Кодексу України «Про адміністративні правопорушення»;
3. Виявити в магазині та заборонити суб’єктам господарської діяльності, які здійснюють діяльність з продажу товарів (реалізації) в торговельному приміщенні магазину «_____________» реалізацію споживачам наступної продукції:
а) на яку відсутні документи, що засвідчують її відповідність вимогам нормативних документів;
б) на яку в нормативно-правових актах та нормативних документах встановлено обов’язкові вимоги щодо забезпечення безпеки життя, здоров’я, майна споживачів та охорони навколишнього природного середовища, якщо продукцію внесено до переліку продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації, але яка не має сертифіката відповідності (свідоцтва про визнання відповідності);
в) ввезеної на територію України без документів, які підтверджують її належну якість;
г) на яку строк придатності не зазначено або зазначено з порушенням вимог нормативних документів, а також товарів, строк придатності яких минув;
ґ) яка є фальсифікованою;
4. Встановити особи суб’єктів господарської діяльності, які здійснюють діяльність з продажу товарів (реалізації) в торговельному приміщенні магазину «_______________» та застосувати до них санкції, передбачені Законодавством про захист прав споживачів, зокрема Кодексом України «Про адміністративні правопорушення»:
а) санкції, передбачені статтею 23 Закону України «Про захист прав споживачів»;
б) санкції передбачені статтями 155; 155-1; 155-2; 156-1 Кодексу України «Про адміністративні правопорушення»;
5. Повідомити мене про результати розгляду моєї скарги.
«____» ____________ 2009 р.
Не прошло и получаса, как мне позвонил хозяин магазина и поинтересовался о моих намерениях.
Я объяснил молодому человеку, что за мои нарушенные права, за грубость и хамство кто-то должен платить. Варианта три: платить мне, платить штрафы в бюджет, платить чиновникам (инспекторам общества по защите прав потребителей). Я порекомендовал бизнесмену посчитать что ему дешевле и выбрать один из трех вариантов, а меня устроит любой. После личной встречи, которая произошла через полчаса после телефонного звонка и непродолжительной беседы, стороны сошлись на следующем:
1. Жалоба остается в истории для потомков без дальнейшего ее хода.
2. В качестве компенсации за мои нарушенные права и компенсации моего морального ущерба:
а) продавец приносит мне извинения;
б) я получаю 2 (два) килограмма конфет (1 кг. шоколадных, 1 кг. леденцов).
Не более чем через 10 минут все условия соглашения сторонами были выполнены, а еще чере полчаса я благополучно передал полученные мной конфеты в приют для несовершеннолетних.
Вот так несколько никому не нужных конфеток могут обернуться вполне достойной компенсацией.
Так, что Бороться можно, нужно и если шевелиться, то действия принесут определенный результат
Коментарів 16