«Вимоги шахтарів-інвалідів призведуть до знищення фонду»
«Починаючи з 2005 року громадські організації шахтарів-інвалідів та інших потерпілих на виробництві порушують питання щодо перерахунку щомісячних страхових виплат, який проводиться кожного року на коефіцієнт росту середньої номінальної заробітної плати, а не середньої реальної, як здійснюється сьогодні та проводять пікетування державних установ, аби задовольнити свої вимоги.
Перерахування сум щомісячних страхових виплат провадиться у разі зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати у галузях національної економіки за даними центрального органу виконавчої влади з питань статистики.
Рішення про те, який саме коефіцієнт (середньої номінальної заробітної плати чи середньої реальної заробітної плати) використовувати приймається правлінням Фонду, до складу якого входять представники з боку держави, застрахованих осіб, роботодавців, виходячи із того, які фінансові можливості закладено в розмір страхового тарифу для страхувальників по внесках до Фонду, що визначається законодавством.
Постановами правління Фонду у 2002—2006 роках були затверджені коефіцієнти перерахунку щомісячних страхових виплат потерпілим (членам їх сімей), які по даним Державного комітету статистики України є коефіцієнтами підвищення середньої реальної заробітної плати.
За роз'ясненням Державного комітету статистики номінальна заробітна плата — це нарахування працівникам у грошовій і натуральній формі за відпрацьований час або за виконану роботу, премії, доплати, надбавки, а реальна заробітна плата — характеризує купівельну спроможність номінальної заробітної плати під впливом змін споживчих цін на товари та послуги і рівня податків (податок з фізичних осіб становить 15% з нарахованої заробітної плати) й обов'язкових платежів, до яких віднесено внески на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, які становлять 3,5% з нарахованої заробітної плати.
Відповідно до діючого законодавства суми щомісячних страхових виплат не включаються до сукупного оподатковуваного доходу, прибутковий податок із цих сум не стягується. Тобто, якщо застрахованій особі нараховано заробітну плату в розмірі 1000 гривень, то реально враховуючи всі відрахування вона отримає 820,25 грн. У разі, якщо ця особа ушкодила здоров’я та МСЕК встановлено 100% втрати професійної працездатності, то їй буде виплачуватись щомісячна страхова виплата без будь-яких відрахувань в повному обсязі 1000 гривень.
Крім того, щомісячні страхові виплати індексуються згідно із Законом України «Про індексацію грошових доходів населення».
У 2007 році правлінням Фонду прийнято постанову про затвердження Порядку призначення, перерахунку й проведення страхових виплат, що зареєстрована в Міністерстві юстиції України. Цим Порядком підтверджені коефіцієнти середньої заробітної плати, на які здійснювався перерахунок сум щомісячних страхових виплат, починаючи з 2002 року.
Вимога шахтарів-інвалідів по суті відображає природне бажання потерпілих — мати більші виплати, однак, її виконання потребує внесення змін до законодавства, нормативних актів Фонду та додатково потребує 3514,4 млн. гривень, що складає майже річний бюджет Фонду. Якщо ж подивитись на видаткову частину бюджета Фонду, то майже 80% витрат складають видатки з відшкодування шкоди потерпілим та членам їх сімей, а решту видатки на медико-соціальну реабілітацію потерпілих, заходи з профілактики нещасних випадків на виробництві тощо.
Потрібно розуміти, що правління Фонду приймає рішення в межах наданих повноважень. Ні законодавство, ні бюджет Фонду не передбачають сьогодні можливостей додаткового залучення вищезазначеної суми. Вже сьогодні звучать ідеї щодо створення окремого фонду соціального страхування від нещасних випадків у вугільній галузі, передачі функцій Фонду страховим компаніям і тому подібне, що однозначно призведе до знищення цього виду страхування, а 318 тис. потерпілих та членів їх сімей, залишаться без виплат, які, як правило, для них є єдиним джерелом доходу.
Покриття дефіциту бюджету в 3514,4 млн. грн. можливе лише за рахунок страхових внесків роботодавців, які практично є єдиним джерелом коштів Фонду. Тому необхідно буде в декілька разів збільшити середньорозрахунковий розмір страхового тарифу на страхування від нещасного випадку, що можливо зробити тільки шляхом внесення змін до Закону України «Про страхові тарифи на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності», а це зрештою, призведе до погіршення умов оплати праці мільйонів працюючих.
Враховуючи те, що вугільна галузь дотаційна за рахунок інших галузей економіки, це призведе до значного навантаження на інші галузі.
Як засвідчує аналіз, за 2007 рік сплачені страхові внески підприємствами вугільної галузі до Фонду становлять лише 28% від суми сплачених страхових внесків в цілому по Україні. Розмір страхового тарифу для цих підприємств відповідно до законодавства становить 13,6%. При цьому, розрахунковий розмір страхового тарифу по цій галузі становить 26,7%. Тобто, майже 50% страхових внесків за вугільну галузь формуються іншими галузями економіки.
На позаплановому засіданні правління Фонду, що відбулося у липні поточного року, було розглянуто проект постанови правління Фонду «Про проведення перерахунку щомісячних страхових виплат» із врахуванням пропозицій громадських організацій шахтарів-інвалідів. Після обговорення цього питання членами правління Фонду було прийнято рішення, що фінансування щомісячних страхових виплат у 2008 році проводитиметься згідно з чинним законодавством та постановою правління Фонду від 27.04.2007 року №24, що зареєстрована в Міністерстві юстиції України. Інших правових підстав для проведення зазначених перерахунків, нажаль сьогодні не існує.
Крім того, правовий аналіз документів, що стосуються вимог учасників акції протесту, засвідчує, що дії Міністерства юстиції України щодо реєстрації постанов правління Фонду 2007 та 2008 років були правомірними. Підстав для перегляду рішення про реєстрацію вказаних актів немає.
Якщо ж виконати вимоги шахтарів-інвалідів і прийняти рішення про перерахунок щомісячний страхових виплат на новий коефіцієнт зростання середньої заробітної плати, то Фонд буде змушений припинити фінансування всіх інших статутних напрямів, в тому числі заходів з профілактики нещасних випадків і професійних захворювань, медичної, професійної, соціальної реабілітації тощо. А це призведе до того, що потерпілі та члени їх сімей залишаться без належного лікування, протезування, санаторно-курортного оздоровлення, не будуть забезпечені протезно-ортопедичними виробам, колясками та автомобілями.
Якщо те, що робить сьогодні Фонд по своєчасному забезпеченню потерпілих на виробництві та членів їх сімей страховими виплатами, медико-соціальними послугами, забезпеченню соціального захисту членів сімей загиблих під час великих аварій, які сталися останнім часом на шахтах ім.О.Ф.Засядька, ім. Карла Маркса, «Краснолиманська», у зв’язку з аварією транспортно-буксирного судна «Нафтогаз-67», вертольоту Мі-8 не варто уваги, як намагаються стверджувати окремі представники шахтарів-інвалідів, то можливо вже давно назріло питання більш уважно придивитися до таких представників та їх зв’язків з адвокатськими конторами, що вже не перший рік використовують недосконалість чинного законодавства та судової системи з єдиною метою власного збагачення на людському горі. Тільки за 2006—2007 роки з бюджету Фонду через суди ці угрупування відволікли майже 150 млн. гривень.
Проаналізувавши це питання, можна стверджувати, що задоволення вимог групи шахтарів-інвалідів, які доречі, не можна виконати без згоди правління Фонду, внесення змін в законодавство призведе до знищення Фонду. Чи варто рубати гілку, на якій сидиш? Про це потрібно подумати представникам громадських організацій шахтарів-інвалідів».
Перерахування сум щомісячних страхових виплат провадиться у разі зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати у галузях національної економіки за даними центрального органу виконавчої влади з питань статистики.
Рішення про те, який саме коефіцієнт (середньої номінальної заробітної плати чи середньої реальної заробітної плати) використовувати приймається правлінням Фонду, до складу якого входять представники з боку держави, застрахованих осіб, роботодавців, виходячи із того, які фінансові можливості закладено в розмір страхового тарифу для страхувальників по внесках до Фонду, що визначається законодавством.
Постановами правління Фонду у 2002—2006 роках були затверджені коефіцієнти перерахунку щомісячних страхових виплат потерпілим (членам їх сімей), які по даним Державного комітету статистики України є коефіцієнтами підвищення середньої реальної заробітної плати.
За роз'ясненням Державного комітету статистики номінальна заробітна плата — це нарахування працівникам у грошовій і натуральній формі за відпрацьований час або за виконану роботу, премії, доплати, надбавки, а реальна заробітна плата — характеризує купівельну спроможність номінальної заробітної плати під впливом змін споживчих цін на товари та послуги і рівня податків (податок з фізичних осіб становить 15% з нарахованої заробітної плати) й обов'язкових платежів, до яких віднесено внески на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, які становлять 3,5% з нарахованої заробітної плати.
Відповідно до діючого законодавства суми щомісячних страхових виплат не включаються до сукупного оподатковуваного доходу, прибутковий податок із цих сум не стягується. Тобто, якщо застрахованій особі нараховано заробітну плату в розмірі 1000 гривень, то реально враховуючи всі відрахування вона отримає 820,25 грн. У разі, якщо ця особа ушкодила здоров’я та МСЕК встановлено 100% втрати професійної працездатності, то їй буде виплачуватись щомісячна страхова виплата без будь-яких відрахувань в повному обсязі 1000 гривень.
Крім того, щомісячні страхові виплати індексуються згідно із Законом України «Про індексацію грошових доходів населення».
У 2007 році правлінням Фонду прийнято постанову про затвердження Порядку призначення, перерахунку й проведення страхових виплат, що зареєстрована в Міністерстві юстиції України. Цим Порядком підтверджені коефіцієнти середньої заробітної плати, на які здійснювався перерахунок сум щомісячних страхових виплат, починаючи з 2002 року.
Вимога шахтарів-інвалідів по суті відображає природне бажання потерпілих — мати більші виплати, однак, її виконання потребує внесення змін до законодавства, нормативних актів Фонду та додатково потребує 3514,4 млн. гривень, що складає майже річний бюджет Фонду. Якщо ж подивитись на видаткову частину бюджета Фонду, то майже 80% витрат складають видатки з відшкодування шкоди потерпілим та членам їх сімей, а решту видатки на медико-соціальну реабілітацію потерпілих, заходи з профілактики нещасних випадків на виробництві тощо.
Потрібно розуміти, що правління Фонду приймає рішення в межах наданих повноважень. Ні законодавство, ні бюджет Фонду не передбачають сьогодні можливостей додаткового залучення вищезазначеної суми. Вже сьогодні звучать ідеї щодо створення окремого фонду соціального страхування від нещасних випадків у вугільній галузі, передачі функцій Фонду страховим компаніям і тому подібне, що однозначно призведе до знищення цього виду страхування, а 318 тис. потерпілих та членів їх сімей, залишаться без виплат, які, як правило, для них є єдиним джерелом доходу.
Покриття дефіциту бюджету в 3514,4 млн. грн. можливе лише за рахунок страхових внесків роботодавців, які практично є єдиним джерелом коштів Фонду. Тому необхідно буде в декілька разів збільшити середньорозрахунковий розмір страхового тарифу на страхування від нещасного випадку, що можливо зробити тільки шляхом внесення змін до Закону України «Про страхові тарифи на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності», а це зрештою, призведе до погіршення умов оплати праці мільйонів працюючих.
Враховуючи те, що вугільна галузь дотаційна за рахунок інших галузей економіки, це призведе до значного навантаження на інші галузі.
Як засвідчує аналіз, за 2007 рік сплачені страхові внески підприємствами вугільної галузі до Фонду становлять лише 28% від суми сплачених страхових внесків в цілому по Україні. Розмір страхового тарифу для цих підприємств відповідно до законодавства становить 13,6%. При цьому, розрахунковий розмір страхового тарифу по цій галузі становить 26,7%. Тобто, майже 50% страхових внесків за вугільну галузь формуються іншими галузями економіки.
На позаплановому засіданні правління Фонду, що відбулося у липні поточного року, було розглянуто проект постанови правління Фонду «Про проведення перерахунку щомісячних страхових виплат» із врахуванням пропозицій громадських організацій шахтарів-інвалідів. Після обговорення цього питання членами правління Фонду було прийнято рішення, що фінансування щомісячних страхових виплат у 2008 році проводитиметься згідно з чинним законодавством та постановою правління Фонду від 27.04.2007 року №24, що зареєстрована в Міністерстві юстиції України. Інших правових підстав для проведення зазначених перерахунків, нажаль сьогодні не існує.
Крім того, правовий аналіз документів, що стосуються вимог учасників акції протесту, засвідчує, що дії Міністерства юстиції України щодо реєстрації постанов правління Фонду 2007 та 2008 років були правомірними. Підстав для перегляду рішення про реєстрацію вказаних актів немає.
Якщо ж виконати вимоги шахтарів-інвалідів і прийняти рішення про перерахунок щомісячний страхових виплат на новий коефіцієнт зростання середньої заробітної плати, то Фонд буде змушений припинити фінансування всіх інших статутних напрямів, в тому числі заходів з профілактики нещасних випадків і професійних захворювань, медичної, професійної, соціальної реабілітації тощо. А це призведе до того, що потерпілі та члени їх сімей залишаться без належного лікування, протезування, санаторно-курортного оздоровлення, не будуть забезпечені протезно-ортопедичними виробам, колясками та автомобілями.
Якщо те, що робить сьогодні Фонд по своєчасному забезпеченню потерпілих на виробництві та членів їх сімей страховими виплатами, медико-соціальними послугами, забезпеченню соціального захисту членів сімей загиблих під час великих аварій, які сталися останнім часом на шахтах ім.О.Ф.Засядька, ім. Карла Маркса, «Краснолиманська», у зв’язку з аварією транспортно-буксирного судна «Нафтогаз-67», вертольоту Мі-8 не варто уваги, як намагаються стверджувати окремі представники шахтарів-інвалідів, то можливо вже давно назріло питання більш уважно придивитися до таких представників та їх зв’язків з адвокатськими конторами, що вже не перший рік використовують недосконалість чинного законодавства та судової системи з єдиною метою власного збагачення на людському горі. Тільки за 2006—2007 роки з бюджету Фонду через суди ці угрупування відволікли майже 150 млн. гривень.
Проаналізувавши це питання, можна стверджувати, що задоволення вимог групи шахтарів-інвалідів, які доречі, не можна виконати без згоди правління Фонду, внесення змін в законодавство призведе до знищення Фонду. Чи варто рубати гілку, на якій сидиш? Про це потрібно подумати представникам громадських організацій шахтарів-інвалідів».
Станіслав Богданов,
директор виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування
від нещасних випадків
на виробництві та професійних
захворювань України
директор виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування
від нещасних випадків
на виробництві та професійних
захворювань України